..:: ELIXIR | Gry Fabularne(RPG) | Gry Komputerowe(cRPG) | Fantastyka | Forum | Twoje Menu Ustawienia
   » Ogólne

   » Rozgrywka

   Szukaj
>NASZE STRONY
 MAIN
:: Strona Główna
:: Forum
:: Chat
:: Blogi

 GRY FABULARNE
:: Almanach RPG
:: Neuroshima
:: Hard HEX
:: Monastyr
:: Warhammer
:: Wampir
:: D&D
:: Cyberpunk2020
:: Earthdawn
:: Starwars
:: Arkona

 GRY cRPG
:: NWN
:: Baldurs Gate
:: Torment
:: Morrowind
:: Diablo

 FANTASTYKA
:: Literatura
:: Tolkien
:: Manga & Anime
:: Galeria

 PROJEKTY
:: Elcards
:: Chicago

   Statystyki
userzy w serwisie:
gości w serwisie: 0

   Sonda

aktualnie nie jest prowadzona żadna ankieta


   Top 10
   VII. Stacja k...
   Wybuchowy nóż...
   II. Kroota
   Planeta ES-239
   Kfiatki z sesji
   Łowca Nagród ...
   Krótki opis s...
   Ręczna wyrzut...
   IN MEMORIAM
   Visco.

   ShoutBox

Książki i albumy Star Wars a rpg



W ciągu ostatnich kilku lat na polskim rynku, dzięki wydawnictwu Amber, ukazała się duża ilość książek i albumów poświęconych Gwiezdnym Wojnom. Co prawda nadal istnieją pewne braki w tłumaczeniu starszych książek, ale najnowsze pozycje są już tłumaczone w zasadzie na bieżąco. Obecnie więc, fan rpg chcący przeżywać przygody w odległej galaktyce, ma dostęp do bogatej literatury, która może znacząco wzbogacić zarówno samą sesję, jak i wiedzę uczestników. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, iż nie każdy ma czas i możliwości by łyknąć wszystko co ukazało się drukiem w Polsce. Z myślą o takich osobach przygotowałem poniższy krótki spis najbardziej przydatnych w rpg książek i albumów, które ukazały się w naszym kraju.


Książki.

I. "Trylogia Thrawna" - Składająca się z "Dziedzica Imperium", "Ciemnej Strony Mocy" i "Ostatniego Rozkazu" najlepsza książkowa trylogia Gwiezdnych Wojen. Jej autorem jest Timothy Zahn, zdobywca nagrody Hugo. Jego pisarstwo ma dwie charakterystyczne cechy: Przemyślaną, ciekawą intrygę i wiarygodność technologii, która pojawia się w jego książkach. W tym drugim z pewnością pomaga fakt posiadania przez Zahn'a doktoratu z fizyki. Do tego trzeba jeszcze dorzucić fakt, że umie on stworzyć świetnych bohaterów. Nawet postacie poboczne i drugoplanowe są ciekawe i mają własny, niepowtarzalny charakter. Wystarczy wspomnieć wielkiego admirała Thrawna(najpopularniejsza postać GW nie występująca w filmach), porywacza statków kosmiczny Niles Ferriera, czy przemytnika i maniakalnego kolekcjonera informacji Talona Karrde'a. W książkach są też ciekawie opisane liczne planety, z których każda wyróżnia się czymś na tle innych. Podsumowując, szczerze polecam.
Ocena literacka: 10/10
Przydatność w rpg: 8/10

II. "Duologia Ręka Thrawna" - Tworzą ją "Widmo Przeszłości" i "Wizja Przyszłości". Kontynuacja wspomnianej przed chwilą trylogii. Napisana na poziomie równie wysokim jak poprzednie książki, z równie wciągającą fabułą. Prawie wszyscy starzy bohaterowie, kilku nowych. Posiada wszystkie zalety poprzednich książek i dodatkowo porusza problematykę Odległych Rubieży i Terytoriów Zewnętrznych, co powinno zainteresować zarówno graczy jak i mistrzów gry.
Ocena literacka: 10/10
Przydatność w rpg: 8/10

III. "X-wingi: Eskadra Łotrów"- Seria książek poświęcona elitarnej eskadrze myśliwskiej Nowej Republiki, założonej przez Wedge'a Antilles'a, która znana była z nieortodoksyjnych działań i wypełniania zadań niemożliwych. Autorem książek jest Michael A. Stackpole, którego do pisania zainspirowała gra "X-wing". Poza tym, lubi grać w rpg. Fabuła koncentruje się dookoła formowania i zadań bojowych Eskadry Łotrów. Głównym bohaterem książek jest korellianin Corran Horn, postać stworzona przez Stackpole'a. Należy jednak zaznaczyć, że książki koncentrują się dookoła całej eskadry, Horn'a jest po prostu trochę "więcej" niż innych bohaterów. Z perspektywy rpg książki są świetne, opisującą przygody niewielkiej grupy ludzi, ich emocje, charaktery itd. Podsumowując, pozycja obowiązkowa zwłaszcza dla kogoś, kto ma zamiar grać lub prowadzić przygody kręcące się dookoła Rebelii/Nowej Republiki albo ichniej eskadry myśliwskiej.
Ocena literacka: 9/10
Przydatność w rpg: 9/10(10/10 w tematach "lotniczych")

IV. "X-Wingi: Eskadra Widm" - Seria będąca czymś na kształt kontynuacji "Eskadry Łotrów". Autorem jest Aaron Allston, a poza Wedge'm Antilles'em wszyscy bohaterowie są nowi. Bez kozery można powiedzieć, że książka przypomina sesję rpg. Jest grupka bohaterów, są wredni i źli przeciwnicy, jest cel, który trzeba osiągnąć. Na dodatek wszystko jest świetnie napisane. Początkowo podchodziłem sceptycznie do zmiany autora, ale Aaron Allston spisał się doskonale, książki czyta się z najwyższą przyjemnością, a rozmowy Antilles'a z jego zastępcą, Wes'em Janson'em, są po prostu rozbrajające.
Ocena literacka: 9/10
Przydatność w rpg: 9,5/10

IV. "Opowieści…" - Seria książek, z których w Polsce ukazały się "Opowieści z kantyny Mos Eisley", "Opowieści z Imperium", "Opowieści z Nowej Republiki", "Opowieści Łowców Nagród" i "Opowieści z pałacu Jabby". Każda z nich zawiera kilka różnych opowiadań. Poziom jest różny, ale każde z nich stanowi gotowy materiał na przygodę, albo można w nim znaleźć inspirację i kilku ciekawych NPC-ów. Najlepsze z punktu widzenia zarówno zwykłego czytacza, jak i gracza rpg, jest kilku-rozdziałowe opowiadanie Timothy'ego Zahn'a i Michaela A. Stackpole'a, "Spotkanie na Corellii", opisujące przygody kilku awanturników na Corellii, w tle którego przewija się nabrzmiewający konflikt lorda Vadera z Czarnym Słońcem.
Ocena literacka: Różna
Przydatność dla rpg: 9/10

V. "Trylogia Hana Solo" - Składające się na nią "Rajska pułapka", "Gambit Huttów" i "Świt Rebelii" opisują poczynania najsłynniejszego przemytnika galaktyki, Hana Solo, przed bitwą o Yavin IV i zniszczeniem Gwiazdy Śmierci. A.C. Crispin nie pisze może aż tak ciekawie jak Zahn czy Stackpole, jednak czyta się go z niekłamaną przyjemnością. Książki będą szczególnie przydatne graczom rpg, chcącym bawić się w przemyt albo piractwo, gdyż bardzo sugestywnie i plastycznie przedstawiają one galaktyczny półświatek. I to zarówno z punktu widzenia szeregowych przemytników czy piratów, jak i "nieco" wyższego pułapu klanów przestępczych Huttów, czy też Czarnego Słońca.
Ocena literacka: 8/10
Przydatność dla rpg: 8/10

VI. "Ja, Jedi" - Michael A. Stackpole napisał książkę specyficzną, bo pisaną w pierwszej osobie. Jednak po kilku pierwszych stronach, kiedy przyzwyczajamy się do nowego stylu narracji, z przyjemnością zagłębiamy się w przygody Corran'a Horn'a. Dziełko jest szczególnie przydatne dla graczy chcących grać Jedi w okresie Rebelii albo Nowej Republiki. Zgrabnie i dość dokładnie zostało opisane szkolenie, tworzenie miecza świetlnego itp. Książka oferuje też w zasadzie gotowy szkic do interesującej kampanii rpg.
Ocena literacka: 9,5/10
Przydatność dla rpg: 9,5/10

VII. "Ślub księżniczki Leii" - Książka Dave'a Wolverton'a, opisująca dość skomplikowane okoliczności zawarcia związku małżeńskiego przez księżniczkę Leię i Hana Solo. Dla graczy rpg jej przydatność objawia się w ciekawych pomysłach autora dotyczących planety Dathomiry. Są tam użytkownicy Mocy, nie należący do Jedi czy Sith, są wojska Imperium na prymitywnej planecie, są rankorny. No i rozbity statek-akademia Jedi. Skrótem mówiąc, kupa inspirujących pomysłów.
Ocena literacka: 7,5/10
Przydatność w rpg: 8/10


VIII. "Przewodnik po planetach i księżycach Gwiezdnych Wojen", "Przewodnik po broniach i technice GW", "Przewodnik po statkach, okrętach i pojazdach GW", "Ilustrowany Przewodnik po robotach i androidach GW", "Ilustrowany przewodnik po rasach obcych istot wszechświata GW", "Ilustrowany przewodnik po chronologii GW" - Upchnąłem je wszystkie jako jeden punkt, bo pod względem przydatności w rpg, sposobu pisania i wyglądu są bardzo podobne. Zazwyczaj każdemu statkowi/robotowi/postaci/broni/etc. jest poświęcona strona tekstu, szkic i rysunek techniczny. Świetne dla ludzi chcących wiedzieć "jak to działa". Jak już mówiłem, wyjątek stanowi tu "Ilustrowany przewodnik po chronologii Gwiezdnych Wojen", który ma formę tekstu wzbogaconego czarno białymi ilustracjami. Podsumowując: przydatne źródła wiedzy i grafik.
Ocena literacka: -
Przydatność w rpg: 8/10


IX. "Nowa Nadzieja Album - Epizod IV", "Imperium Kontratakuje Album - Epizod V", "Powrót Jedi Album - Epizod VI", "Mroczne Widmo Album - Epizod I", Atak Klonów Album - Epizod II" - Albumy poświęcone, czego z pewnością się domyśliliście, filmom. Pełne szkicy, kolorowych ilustracji, różnych wersji dialogów, itd. Jak w tym pogrzebać, to może być całkiem inspirujące, a ilustracje mogą przydać się do urozmaicenia sesji.
Ocena literacka: -
Przydatność w rpg: 7/10

X. "Ilustrowany wszechświat Gwiezdnych Wojen" - Ten album wymaga osobnego omówienia. Po pierwsze, podobnie jak albumy poświęcone filmom, jest na kredowym papierze. Po drugie, jest pełen przepięknych ilustracji Ralpha McQuarriego. Tytuł jest troszkę mylący, bowiem album skupia się tylko na planetach pokazanych w starej trylogii, czyli Alderaanie, Tatooine, Dagobah, Hoth, Bespinie, Endorze, Yavinie IV, plus stolica galaktyki, Coruscant. Każda planeta ma swój rozdział, wypełniony ilustracjami i szkicami McQuarriego, orza fabularyzowanym tekstem. I tak Endorowi poświęcony jest gorzki i ironiczny, aczkolwiek rzeczowy raport sierżanta Imperialnej Armii, który został wysłany tam z misją eksploracyjną. Rozdział omawiający Bespin jest czymś na kształt folderu turystycznego, a mroźne Hoth poznajemy z perspektywy budującego tam bazę rebelianckiego inżyniera. Pełno smaczków i pomysłów na sesję. Szczerze polecam.
Ocena literacka: 8/10
Przydatność w rpg: 9/10


Xeloss.
komentarz[8] |

Komentarze do "Książki i albumy Star Wars a rpg"



Musisz być zalogowany aby móc oceniać.


© 2000-2007 Elixir. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by Corwin Visual
Engine by Khazis Khull based on jPortal
Polecamy: przeglądarke Firefox. wlepa.pl

Strona wygenerowana w 0.013483 sek. pg: